به گزارش بازتاب بروجرد به نقل از دانا فربده زاوه، کارشناس صنعت خودرو در مورد آزادسازی قیمت خودرو، اظهار کرد: گذر از بحرانی که شورای رقابت و مدیریتهای قبلی وزارت صنعت و دولت به صنعت خودرو وارد کردند، با آزادسازی قیمت چند خودرو، حل نخواهد شد و نمیتوان به راحتی از این بحران عبور کرد.آزادسازی قیمت گذاری لازم ولی کافی نیست وی افزود: البته آزادسازی قیمت گذاری از مبدا کارخانه برای اینکه بحران این صنعت عمیقتر نشود، یک بحث جدا و ضرورت دارد؛ ولی اینکه با این اقدام کیفیت خودرو، آنی افزایش مییابد و روز بعد از آن خودروهای باکیفیت از خط تولید کارخانه خارج میشود؛ چنین نخواهد بود؛ زیرا این اقدام حداقل بیش از ۵ سال زمانبر است. این کارشناس حوزه خودرو گفت: در ۱۰ سال گذشته مجموعه دولت، وزارت صنعت، معدن و تجارت و… نتوانستند تصمیم بگیرند قیمت خودرو را براساس کارخانه اعلام کند و یا فروشنده؛ وقتی چنین است، نمیتوان انتظار رشد در این صنعت را داشت؛ لذا آزادسازی قیمت گذاری شرط لازم است، اما کافی نیست که انتظارات از صنعت خودرو را تحقق بخشد. زاوه در مورد اینکه اگر خودروسازان متعهد و ملزم به افزایش کیفیت در کنار آزادسازی قیمت شوند و یا با ایجاد رقابت میتواند اثر موثری داشته باشد، بیان کرد: ایجاد رقابت بین خودشان که نمیشود و از طرفی هم ملزم کردن به افزایش کیفیت مثل الزام به ارزان فروشی است؛ مگر این سیاست موثر بود. وی ادامه داد: تولیدات خودروسازی عمدتا در داخل بفروش میروند و دو خوردوساز عمده کشور هم میزان تولیدشان به عدد اقتصادی نمیرسد؛ حالا با ایجاد قطب سوم، خوردوسازی، اقتصادی میشود؛ نه، چنین نخواهد شد و مشکل را حل نخواهد کرد، ولی امکان دارد مثلا ۵۰ تا خودروساز مونتاژ کننده داشته باشیم. مدیریت دولتی و دستوری، کار ساز نیست این کارشناس حوزه خودرو ادامه داد: مشکل صنعت خودروسازی این است که در ۳۰ سال گذشته وزارت صنعت جای همه ایرانیان تمصمیم گرفته است؛ مثلا یک روز دوست داشتن مردم پیکان سوار شوند و همه را پیکان سوار کردند؛ اینکه عدهای در اتاق بسته میخواهند جای همه مردم تصمیم بگیرند اشتباه است. زاوه اضافه کرد: اگر میخواهیم قیمت خودرو مناسب و منطقی و کیفیت افزایش یابد؛ راه آن آزادسازی رویههاست نه اینکه بخواهیم رقابت دولتی ایجاد کنیم؛ اینکه وزارت صنعت از رقابتی شدن سخن میگوید؛ مگر قرار است چه کار کنند. وی اضافه کرد: این مدل مدیریت دولتی و دستوری صنعت خودرو، قیمت را کنترل نخواهد کرد و ایجاد رقابت دستوری هم محکوم به شکست است. کارشناس صنعت خودرو تصریح کرد: وزیر صنعت، معدن و تجارت دنبال آزادسازی قیمت است؛ از لحاظ منطق اقدام درستی است اما از سوی دیگر میخواهد با دستور کیفیت را بالا ببرد یا قطب سوم خودروسازی را ایجاد کند که این موضوع غلط است و منجر به شکست خواهد شد و فقط هزینهها را افزایش میدهد. عرضه خودرو در بورس هیچ کمکی نمیکند زاوه در مورد این سوال که آیا عرضه خودرو در بورس کالا بر اساس طرح مجلس موثر خواهد بود؛ گفت: آزادسازی قیمت گذاری یا عرضه در بورس کالا، هیچ تفاوتی با هم ندارد و هیچ کمکی نمیکند و عرضه در بورس کالا مسائل را پیچیدهتر میکند مثلا افراد عادی چگونه از طریق سازوکار بورس، خودرو خریداری کنند که در این طرح دیده نشده است. انتهای پیام/
آزادسازی قیمت خودرو لازم ولی شرط کافی برای ساماندهی نیست/ افزایش کیفیت با دستور محقق نمیشود
پرینتکارشناس صنعت خودرو با بیان اینکه افزایش کیفیت و کنترل قیمت خودرو با دستور محقق نمیشود، گفت: آزادسازی قیمت گذاری شرط لازم است، اما کافی نیست که انتظارات از صنعت خودرو را تحقق بخشد.
https://baztabeborujerd.ir/?p=1128
برچسب ها
این مطلب بدون برچسب می باشد.
نوشته های مشابه
ثبت دیدگاه
- دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
- پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
Tuesday, 30 May , 2023